PROJEKT THELMA

Historiska bilder 

 

Den första och den andra bilden är tagen 1917 enligt uppgift skriven bakom fotot "Thelma 1917". Båten var då i princip nybyggd och i sitt ursprungliga skick. Hon var då vice flottiljchefens båt. Bilden visar båten i Göteborgsflottiljens tjänst utanför Eriksbergs varv där hon byggdes. Man för svenska flottans gös. Galjadeten förs av befälhavaren och eftersom både Erik Flobeck och Gunnar Tellander var vice kårchefer, förklarar det varför den förs i masttoppen. Thelma användes sannolikt som flottiljens vice chefsfartyg. Den första bilden kommer från Max Thimmig och härrör från Gunnar Tellander. Den andra bilden, är uppenbarligen tagen vid samma tillfälle och är publicerad i boken Sveriges Frivilliga Försvar. På grund av att rödfilter användes vid fofotillfället är den svenska flaggans färger inverterade, det är alltså en svensk flagga som syns på bilden. 

Tack vare Max Thimmig är båtens historik och äldre historia välkänd. När hon ägdes av Gunnar Tellander, användes hon fortfarande i Göteborgsflottiljens tjänst. Bilderna är av stort historiskt intresse och utgör en ovärdelig ledning vid restaureringen, Stort tack Max! Tack vare Henrik Sandström, har vi fått ytterligare fina historiska bilder på Intra som båten hette på 1920-1950 talet. Dessa fina bilder visar många detaljer som vi har undrat över och vi tackar för detta synnerligen värdefulla tillskott till historiken.

Du som vet något mer om Thelmas historik eller har bilder i Din ägo där Thelma eller hennes tidigare ägare finns med, är varmt välkommen att höra av dig. Det betyder mycket för projektet att historiken kan klarläggas så långt möjligt. Även kontexten kring Thelma är intressant ur ett historiskt perspektiv. Därför publiceras även lite bilder på verksamheter kring Thelma och den tid hon skapades i. 

Tack vare Folkets Hus och Parker, som äger rättigheterna till filmen Lille Fridolf blir morfar, har vi fått tillåtelse att visa bilder och filmklipp ur filmen där båten finns med.

Vi riktar vårt stora och varma tack till alla som har bidragit till att komplettera Thelmas historik. 

Thelma 1917. En tur utanför Eriksberg. 

Thelma i SFMK:s tjänst 1917. Båten i sitt ursprungliga skick med öppen kommandobrygga (jagarbrygga). Man för flottans gös och SFMK:s galjadet i masttoppen. Notera de uniformerade besättningsmedlemmarna.

Direktör Erik W Flobeck. Thelmas förste ägare. Bild ur Sveriges frivilliga försvar, Iduns Tryckeri AB 1942 sid. 196.

Gunnar Rickard Tellander på bryggan. Båten bytte namn till Gladan 1917. Aktiv i Göteborgs Frivilliga Motorbåtskår. Notera Kungl. Flottans gös i fören.

Ingeniör Gunnar Tellander i SFMK:s uniform. Bilden är tagen vid Lugnet på Köpstadsö, där Tellanders sommarhus låg. Huset skymtar fram i bakgrunden.

SFMK Göteborgsflottiljen 1917.

Göteborgs frivilliga motorbåtskår, blev med tiden inkorporerad i Sveriges frivilliga motorbåtskår. Här visas SFMK:s stäv och skorstensmärke.

Mössmärke för Sveriges Frivilliga Motorbåtskår. Donerat till projektet av Erik Lindmark.

Galjadet för Sveriges frivilliga motorbåtskår. Modellexemplaret fastställt av Kungl. Majt. Donerat till projektet av Erik Lindmark.

Eskader från Sveriges frivilliga motorbåtskår under övning i närheten av Älvsborgs fästning. Bild ur Sveriges frivilliga försvar, Iduns Tryckeri AB 1942 sid. 190.

1928, ett av flottans fartyg passerar skärgårdsidyllen.

Thelma (Intra) vid Skeppsbron i Uddevalla 1937 (Kort från Bohus läns museum)

Intra 1938

Intra 1936

Intra 1946

Intra (Thelma) vid Villabron på Styrsö 1946. I utförandet efter styrhyttens tillbyggad 1925.

Tilläggningsmanöver.

En bild med många fina detaljer.

En vacker motoryacht i full fart.

1925 års utseende.

Thelma (Intra). Hon ligger här på ett kolorerat vykort från hamnen i Långedrag, Göteborg.

Lille Fridolf äntrar båten och undrar om han har glömt lägga i handbromsen eftersom båten rör sig.

Fin bild från sittbrunnen. Direktör Kula är intresserad av att sälja båten till direktör Olson, d.v.s. Lille fridolf.

På väg ut från Göteborgs hamn med Lille Fridolf och Direktör Kula.

"Valfrid" heter båten i filmen Lille Fridolf blir morfar. Här ses båten med den nya hytten. Onekligen får hon modernare linjer. I bakgrunden ses ett av Svenska Amerikalinjens fartyg. Möjligen Kungsholm.

Här stävar hon på i Göteborgs skärgård.

Lille Fridolf spanar efter namn till sin sonson.

Här tittar han ned och får syn på namnet Valfrid, som står på stäven.

Eftersom gossen ska heta något med Fridolf och Valdemar, är nu Lille Fridolfs bekymmer över. Gossen ska heta Valfrid.

Mittsektionen av bryggan som bevarats när den smalnats av vid bygget av hytten 1925. Här ses Thelmas nakterhus som numera saknas. Om någon har detta vill vi hemskt gärna köpa tillbaks detta. Det fanns uppenbarligen kvar i båten för ca 20 år sedan.

Thelma (Vinga) på 80 eller 90 talet.

Thelma (Vinga) 90- talet?

Thelma på 90- talet?