Renoveringen av Thelma IV
Följ renoveringen av Thelma IV hos Annell båtbyggeri. Detta är utomskärsmotorkryssaren som började sin tillvaro som Göteborgs frivilliga motorbåtsflottiljs chefsfartyg under första världskriget. Hon är även känd som Gladan, Vipan, Intra, Valkyrian II, Valfrid och Vinga.
Skrovet är i princip helt nybyggt, men med den historiska inredningen, skotten och gamla beslagen bevarade liksom de stadiga teakdurkarna finns bevarade. Inredningen återställssom orginal.
Efter renovering hos Annell båtbyggeri på Värmdö kommer vi erbjuda möjligheten för mindre sällskap att ombord på Thelma äta en bättre middag eller åka till en skärgårdskrog i en miljö där hondurasmahogny, spegelblank fernissa, polerad mässing, facettslipade armaturer, sammetstapetserade soffor och blänkande nakterhus kommer att kunna upplevas.
Det finns få stora motoryachter kvar från 1910-talets Göteborg ritade av CG Pettersson. De vi känner till är Thelma IV och Carla III. Varje båt från den här tiden är ett unikt tidsdokument. De byggdes för hand, en båt per ritning. Därför är det intressant att så mycket av Thelmas historik har kunnat klarläggas tack vare efterkommande släktingar till tidigare ägare.
Båten var i stort sett helt slut. Stora investeringar måste göras och arbetet med renoveringen tar tid. Detta mot bakgrund av att det är oerhört arbetsintensivt att bygga upp en så stor båt från grunden. Men, när den blir klar, kommer det vara en få större antika motoryachterna i strukturellt nyskick och hon kommer kunna vara i drift under mycket lång tid. Under 50 år användes båten i taxitrafik från Göteborg till Styrsö, så båten är väl anpassad till framtida charterverksamhet.
Halvmodell av Thelma
The Motoryacht Thelma was bulit in 1916 at Eriksbergs Varv for the Owner Erik Flobeck. This homepage is showing the restoration process as it progresses.
Annell Båtbyggeri in Värmdö restores Thelma IV, the Motoryacht that started it´s life as the flagship of frivilliga motorbåtsflottiljen during WW1. Later, she was called Gladan, Vipan, Intra, Valkyrian II, Valfrid and lastly Vinga.
The yacht is very rare. There are only a handfull of the large swedish motoryachts left from the 1910s. The drawings were made by CG Pettersson. Each yacht from this time was a one-off build. They make a fascinating document of their time. They were entierly made by hand.
The history of the yacht have been preserved to posterity thanks to this project.
The Yacht needed total rebuilding in many ways. It is incredibly laborious to build a yacht like this. Although, when ready, it will be one of the very few original yachts left in condition as new. It will with it´s new stainless ribs be able to outlive many of its coming owners.
During 50 years the yacht was used in commersial service on the route Göteborg - Styrsö, so it may be considered suitable for small charter events.
If you interested in supporting us, give us a note on the contact site.
Hos Nils Ahlgren finns ett stort sortiment av fästelement som spik, skruv och byggbeslag. Sortimentet omfattar även kärror, hinkar, snöslädar, stolphållare, plintjärn, tröskeljärn, nät, stängsel med mera och vi saluför många starka varumärken. Utöver vår höga produktkvalitet tillhandahåller vi ett utrymmesoptimerat butikskoncept.
Stavenow advokatbyrå, specialister inom offentlig upphandling och entreprenad. Vi hjälper dig med anbud, överrprövning, upphandling, avtal m.m.
Sponsrar projektet med skruv. Vi tackar för ert värdefulla bidrag till projektets fullbordan!
Vi har sedan hemsidan kom igång haft [counter] individuella besökare.