PROJEKT THELMA

Nyheter

Thelma byggs hos Annell båtbyggeri i Värmdö som utför projektet med högsta kvalitet. 

2017-2018 projektplan

Tillverkning och montering av:

Nya ekspant - Klart! Nya balkvägare i för och akter - Klart!

Stickbalkar - klart!

Karvlar till däckshus - klart!

Däcksbalkar fördäck - klart!

Avbärarlist - klart!

Fördäck - klart!

Skarndäck - klart!

Sittbrunnsarg akter - klart!

Akterdäck - klart!

Däckshus - klart!

Takbalkar - påbörjat

Ballastköl i bly

Nåtning av däck - klart

Pluggning - påbörjat

Installation av drivlina och roder

Styrbrygga i stål
Motor och installation av el, va, kök och tankar 

Installation av inredning och durkar

Renovering och montage av beslag

Ytbehandling - påbörjat

Sjösättning

Tre lager lack, sju lager kvar. Och lite andra detaljer...

Första lagret lack. 

Ytbehandling påbörjad. 

De gamla fyllningarna passar perfekt. Frågan är om vi ska göra nya eller behålla dessa bedagade orginaldelar. 

Hörnstolpen och omfattningen till den lilla dörren som ska sitta här.

Nåtning av däcken. 

Nåtning av däcken. 

Nåtning av däcken. 

Akterdäck och sarg med fina former.

Notera den vackra lasken vid övergången till böjen i hörnstolpen.

Fördäck

Vackert turad sittbrunnssarg. 

Vackert arbete med högsta precision.

Akterdäckets friser på plats.

Mallning för akterdäckets friser.

Sittbrunnsargens form utsågad. Fantastiskt vackert! Nästa steg blir akterdäck och listverken. 

Montering av sargen. 

Den färdiga formen på brunnssargen. 

Limning av sargen som är gjord av tre 6 mm mahognyplankor. Böjen är allt för snäv för att basa med en homogen bit. 

Basning av sittbrunnsarg akter

Basning av sittbrunnsarg akter

Basning av sittbrunnsarg akter

Tillverkning av mall och form för sittbrunnsargen i aktern. 

Däckshusets sidor uppe. Vilket fint jobb!

Lägg märke till de mästerliga inpassningarna och fogarna. 

Akterdäckets balkar byggs upp. 

Detalj vid akterspegeln ovanifrån.

Akterspegeln färdig, vilken skönhet!

Salongssidorna på väg upp!

Påbörjat däckshus.

Skarndäck styrbord snart klart. 

Skarndäck babord från aktern. 

Pinedäcket lagt på babords sida i en ram av mahogny. 

Arbeten med skarndäck snart klara, nu är det bara pinedäcket kvar!

Arbete med aktern fortskrider. Snart kommer nytt däck!

Balkar akterdäck. 

Avbärarlist babords sida inför hyvlingen. 

Inpassning.

Ek för avbärarlist

Vackert!

Nytt fördäck nästan klart! Otroligt vackert jobb ;-)

Däcksstruktur med mittfisk

Aktre skottet

Detaljer på främre skottet. En elegant dropplist skiljer ovandelen från tröskeln. 

Mahognybitarna på fördäck kommer på plats. 

Oregon Pine till däcken.

Pluggning av 6000 skruv och nithål!

Sakta men säkert kommer däcket på plats. 

Detaljarbetet på balkstrukturen imponerar!

Skotten blir fina. 

Fördäck påbörjat, här ses skarndäck som passas in. 

Skott tillverkas. Här ses en del av främre skottet på överbyggnaden. 

Nytt ramverk runt stålbryggan, mall för stålbryggan och nya däcksbitar vid öronen styrbord och babord. 

Ramverk för luckor färdiga vid fördäcket. 

Sidan på däckshuset passas in.

Fördäck

Ny bordgång översta bordet med rätt linjer.

Stickbalkar.  

Nya däcksbalkar fördäck. 

Balkvägare i akter basad. 

Balkvägare midskepps fint renoverad.

Stickbalkar för skarndäck tillverkade och monteras. 

Här ses nya spant och balkvägare komma på plats. 

Montering av ny balkvägare föröver.

Däcksbalkar tillverkas till fördäck.

Tillverkning av däcksbalkar. 

Balkvägare i fören tillverkas av ek.

Arbete med översta bordet och gamla balkvägaren renoverad. 

Nitade spant i aktre sittbrunnen. 

Spantning fortsätter genom salongsdelen på skrovet. Spanten är i ek och basas på plats. Skruvas med rostfri träskruv.

Nya ekspant i förskeppet.

Thelma flyttas den 1 januari till Värmdö och Annells båtbyggeri. Stort tack för hjälp med transporten till Loffes och Bengt Arne Nilsson. 

23 oktober, slipad midskepps, impregnerat och kölsvinsmålning på gång. 

Babords sida i salongen slipad och impregnerad. Sen ska det lackas. Fint blir det!

Insidan har slipats och impregnerats. Botten målad. Nu är det träspant som ska tillveras. 

Utsidan är hyvlad till rätt form. 

Nya borden slipas och ska ytbehandlas innan träspanten sätts in. 

Sista borden på babords sida monteras och pluggas. 

Nu påbörjar vi byggnation av aktre skottet i sittbrunnen. Börjar med tröskeln under som står stadigt fäst i spant och stålskottet. Överbyggnaden vilar på denna stadiga del. 

Aktern innan renovering. 

Aktern innan renovering. 

Thelmas nya botten i aktern. 

Fina kojer renoveras. 

Thelmas nya botten. Enormt fint jobb utfört av Båthantverkarna. 

Garderobsdörrar renoverade totalrenoverade med nya listverk.

Aktern ihopfogad med kölplankan. Superfint jobb av Båthantverkarna. 

Nu sätter vi ihop skotten till inredningen. Dessa har tagits isär, hyvlats, slipats, oljats lackats och så har vi gjort nya dekorlister. 

Bordvarv 3 monterat runt hela båten.

Nya bord ett varv till!

Sambord monteras. Jättefint arbete av Båthantverkarna.

Sambord på styrbords sida. 

Lagat och slipat. Sedan ska speglarna sättas tillbaks med nya lister kring.

Fyllningarna till skottet har slipats och lackas. 

Renovering av inredningsskott. Lagning av brandskada. 

Nytt bord på styrbords sida inpassat. 

Skott till salongen renoveras. 

Nya beslag som håller fast motorstringers mot stålskottet i maskinrummet tillverkades och monterades under helgen. Liksom ett bord på styrbords sida. 

Målning och tillverkning av spantändar som försänkts i kölens spunning. Dessa ska sedan svetsas samman med spanten för hållfasthetens skull. 

Bottenborden borttagna. Här syns botten akterifrån. En ny bordläggning borgar för att båten blir tät och håller i 100 år till. 

Nytt bord monterat på styrbords sida i slaget.

Nytt bord monterat på styrbords sida.

Nytt bord i aktern monterat.

Ytterligare ett bord monterat i mitten på styrbords sida.

Inpassning av nytt bord på styrbords sida.

Ytterligare bord monterat på styrbords sida. Skålhyvlat, vilket innebär en extra klurighet vid inpassningen.

Nytt bord monterat i slaget i aktern. Ordentligt skålhyvlat.

Nytt bord monterat på styrbords sida. Fyra träspant lagade i slaget och monterade. 

Två nya bord monterade. 

Två nya bord monterade på styrbords sida. 

Och sedan monterades 3 nya den 6 augusti.

Några gamla bord borttagna från styrbords bog.

Två bord till monterade, babords bog.

4 meter långt bord monterat i slaget på babords sida.

Fyra nya bord monterade på babords sida. Tre gamla borttagna. 

Samtliga bord överst på babords bog monterade. 

Ekbit i fören passas in.

Översta bordet på babords sida ångbasat och fasttvingat på plats. Efter 40 minuter i ångan blir det styva bordet medgörligt. 

Ett bord till monterades även på babords sida.

Översta bordet ångbasat och fasttvingat i form.

Näst högsta bordet monterat. 1 kvar till toppen!

Babords sida. Två bord kvar till toppen.

En till kvar till toppen på SB sida. 

Två bord till monterade.

Ytterligare bordläggning monterad. Denna gång en riktigt lång planka.

Nya bord monterade vid styrbords bog. 

Kölen sitter monterad och en plugg är tillverkad för blykölen i furuträ. Pluggen sitter på plats.

Köl på plats! Underbart roligt och vackert.

Kölen hissas upp på plats.

Montage av kölen började idag. 

Ett långt bord monterat på babords sida.

Nu är det bara tre bordgångar kvar till toppen.

Huggning av spunningen, fasen där samborden ska skruvas fast.

Nya kölens främre del under utformning. Det ser mycket fint ut. 

Den aktre delen med hål för propelleraxelgenomföringen.

Nya kölen växer fram!

Arbete med nya kölen.

Under helgen monterades tre nya bord i fören. Nu är det bara fem bordgångar kvar till toppen!

Utslaget till den nya kölen.

Virke till kölen, en stor stock av Iroko som kommit hela vägen från Afrika. Iroko liknar ek i strukturen, är mycket röttåligt och spricker inte då fuktrörelserna är minimala. Det lämpar sig därför särskilt bra som virke till köl.

Nytt bord monterat på styrbords sida i fören.

Båten har lyfts 50 cm inför kölbytet.

Bild från bryggdäck mot fördäck. Manluckan och skylighten återmonterad. Nya däcksbalkar monterade där det behövs.

Ny bordgång monterad på babords sida i stäven.

Ny bordgång monterad på styrbords sida. 

Två bord till i stäven och ett i aktern på babords sida monterades under dagen. In alles tre bord på en dag. Mycket fint och effektivt arbetat.

En bordgång till monterad under dagen på babords sida i stäven samt ett skålhyvlat bord till i slaget i aktern.

Ytterligare ett långt bord monterat i stäven på babords sida. 

Fler bord passas in. Det ser mycket bra ut. Snart håller skrovet för kölbyte.

Nya bord babords sida akteröver.

Nytt bord monterat i fören 20121228

Inpassning av nya delar och balkar för fördäcket. Pillerjobb i ek.

Axeln dras ut ur hylsan inför kölbytet.

Fler bord monteras på babords sidan. Det blir mycket bra. Överkanten hyvlas till rätt nivå i efterhand. Det ger intrycket att språnget inte är korrekt. Plankorna sticker upp lite högre än de ska än så länge. 

Två nya bord monterade på babords sidan 12-14 oktober.

Bordläggningen i slaget är en utmaning. Dessa måste skålhyvlas ur en bredare bit mahogny för att passa i rundningen. 

Bord för bord växer styrbords sida fram.

Nu är det babords sidans delar vid örat som ska sammanfogas. En förutsättning är att alla bord vid örat är monterade eftersom vissa bultar är genomgående.

De nya delarna inpassas och monteras exakt enligt förlagorna.

Infogning av delar till strukturen kring kommandobryggan.

Alla de översta borden på styrbordssidan inpassade. 

Bordläggning av styrbords del vid örat. 

Nu arbetar vi med bordläggning av aktern. Det börjar se ut som en båt igen :-)

Bordet på plats. Nu går vi vidare med det översta bordet.

Aktern linoljad på insidan. Vackert!

Innerakterspegeln oljas rikligt med linolja. Därför har vi tillfälligt tagit bort järnförstärkningarna så vi kommer åt med oljan under dessa. Snart ska de på igen. Det är viktigt att impregnera delar som kommer att byggas in.

Inpassning av bordläggning.

Skarndäck borttaget. Vi lägger nytt sedan. Först renoverar vi balkarna snyggt och oljar dessa.

Aktern inifrån med nya däcksbalkar och förstärkningar i ek.

Bordläggning för styrbords sida överst monteras.

Bordläggning för styrbords sida slipas i form.

Den inre akterspegeln nåtlimmas och får nya förstärkningar i rostfritt. Behövs det? Förmodligen eftersom det fanns sådana innan. Ett bra grundarbete borgar för lång hållfasthet.

Däcksbalk med sida monterad. 

Däcksbalken klar, efter mycket inpassning och hyvling. Efter att den finslipats har den oljats rikligt med linolja för att inte spricka.

Utsågning av däcksbalk ur ett ämne från Nilssons ek.

Den nya balkvägaren styrbord monterad på plats. 20120724.

Motorstringers målade.

Balkvägare till styrbords sida, från bryggan och förvöver.

Delar till bryggan tillverkas nu.

Sista bottenstocken monterad. Nu är alla stålspant bytta. Lite muttrar och vinkelbeslag kvar, men en milstolpe är nådd i projektet. Hela stålstommen i båten är nu bytt.

Rostfria ändbeslag till motorstringers tillverkade idag. Dom har bockats och på sidorna har vinkeljärn svetsats på. Nu anpassar vi dessa. Vi har även skurit ut den sista bottenstocken idag ur rostfri plåt. 

Grabbräcken till salongstaket blir som nya,

Bottenstockar 15 och 16 på plats. Sista gamla stålspantet är utrivet ur båten.

Spantpar 15 och 16 monterade.

Aktern byggs så sakterliga upp. Det är många delar som ska passa ihop.

Spantpar 15 och 16 borttagna. Nu finns bara 1 enda gammalt stålspant kvar i båten. Snart är denna utmaning över.

Bottenstock 14 tillverkad och monterad.

Lite bordläggning vid "örat" har vi satt på i helgen.

Spantpar 14 monterat.

Nästan klart, en bräda till ska på!

Och så var babordssidan uppe i däckshöjd! Vackert!

Lite till!

Snart är vi uppe i nivå med däcket. Superfint mäster!

En bild från insidan.

Nu händer det grejer! Aktern byggs upp del för del :-)

Två bitar till monterade, superfint!

De sista 4 spantparen som ska bytas syns här. Hyttavdelningen. Här är spant 17 monterat med bottenstock, precis innan skottet.

Innerlagret med ek bygger upp akterspegeln. Sedan kommer 15 mm mahogny läggas på denna 2 cm tjocka ekbas.

Inpassning av knät.

Spunningen klar.

Knä till akterspegeln. Först sågas den ut ur ett stycke krokvuxen ek med motorsåg.

Balkvägaren monterad, inpassning av plattjärnen.

Del av balkvägare babords sida. I urfräsningarna kommer plattjärnen passas in. Urtagningar för däcksbalkarna kan även ses.

Fräsning av spont i ekbitarna som ska bygga innerlagret av akterspegeln. Det är en massiv akterspegel, 4 cm tjock. Innerlagret av ek är 2,5 cm och ytterlagret av mahogny kommer att bli 15 mm.

Skylightluckorna var mycket illa åtgångna, efter att ha limmat i nya träbitar, har vi slipat och lackat. Sen kommer nya rutor och gallren på plats. Varför inte göra nya? Det hade ju gått snabbare,,, vi vill helt enkelt bevara så mycket som möjligt av gamla Thelma.

På babords sida vid bryggan fick vi även byta en del av den undre balkvägaren. Mot denna del kommer ett skarndäck läggas och på insidan kommer plåtbryggan att fästas.

Så här kommer delarna sitta, men två rostfria plattjärn ska fästas i de urfrästa spåren och genom bordläggningen på utsidan.

En del inpassas. Balkvägaren under på sb sida är ok. Men ovandelen kommer också att bytas delvis. Men man får ta en bit i taget, så inte formen förloras.

Nya delar till örat. Det krävs mycket massiva bitar för att få ut rätt dimensioner.

Nya delar till örat tillverkas av ek.

Bryggdäcket, första lagret.

Två balkar till monterade för bryggdäcket. Snyggt!

Första ekbalken för bryggdäcket på plats. Fantastiskt fint!

Nya ekbitar på plats, uppbyggnad av bryggan.

Bottenstockarna i pentryt monterade.

Spantparet i pentryt monterat.

Stålbalkar för bryggdäck monterade. På baksidan av dessa kommer kraftiga ekbalkar skruvas fast som stöd och fästpunkt för den vattentäta självlänsande durken.

Bottenstockarna i ek monterade i maskinrummet.

Ek 1 tum till inre akterspegeln. Dessa delar ska basas i form eftersom den delade akterspegeln även har en rundning. Elegant ska det vara! Mäster har sågat och klyvt dessa bitar på ett fantastiskt fint sätt.

¨Överblick över maskinrummet. Träbottenstockarna ska monteras innan bryggans balkar. Det gäller att börja nedifrån och upp, så man inte måste krypa omkring när man arbetar.

Träbalkar monteras på bottenstockarna för infästning av durken.

Efter att de sista bottenstockarna i stål monterats ska bottenstockarna i trä monteras också. Här är alla dessa målade i fin orange färg, som ser till att dom inte ruttnar framöver.

Sista bottenstockarna i maskinrummet monterade. Lite justeringar kvar, men det blir mycket lyckat.

SIsta spantparet i maskinrummet monterat. Spantpar 12. Nu går vi över till bottenstockarna och bryggans balkar som ska monteras.

Stålspant par 11 monterade. Maskinrum.

Lådor till salongen renoveras.

Salongsbordet och badstegen isärplockade slipade. Här ses delarna efter lack.

Alla spant i aktern basade och de gamla spanten borttagna. Nu är det dags att nita i de bord som ska bevaras och sedan byter vi bordläggning i botten!

Ytterligare spant basade.

Första träspanten basade! Underbart roligt arbete som går snabbt och lätt!

Nu är stålskottet snart färdigt. Bara två små plåtbitar och lite skruv och mutter kvar.

Det brandsäkra stålskottet som bär upp kommandobryggan är under uppbyggnad.

Nya bottenstockar i ek tillverkade till maskinrummet. Mycket vackert!

Fler bottenstockar monterade i maskinrummet.

En lite svårare variant, men den blev lyckad efter lite fixande.

Spantpar 9 monterat.

Skott i salongen renoveras.

Nu byter vi spant och bottenstockar i maskinrummet. Här har spantpar 8 med bottenstockar monterats.

Sida till en byrå.

Lackarbeten.

Koj slipad och lagad.

Däcksbalk och balkvägare nygjorda. Fantastiskt vackert.

Spant och balkvägare installerade.

Ny balkvägare i ek. Fantastiskt fint arbete.

En koj från salongen blir som ny.

Där sitter den bra. Nu är frågan om bottenborden eller akterspegeln kommer först som nästa moment.

Babords sida inpassas. Ett riktigt svårt moment. Det blir mycket bra.

Slutspantet på styrbords sida i aktern. Passar perfekt.

Översta bordet babordssidan.

Slutspanten till aktern. Ett riktigt konstverk i tre dimensioner utfört av Vendelsö rostfria efter våra mallar.

Mall för akterspantet. Tillverkad 20110310. Strålande roligt!

Ett svårt stycke, skålhyvlat vid rundningen. Mästerligt monterat.

En fin del laskad på plats.

Akter babord, fint inpassat!

Bordläggning styrbord, mycket fint ;-)

Bordläggning babord aktern.

Inpassning av översta borden styrbord.

Inpassning av bordläggning i aktern. Nu händer det roliga saker ;-)

Skottet med spant 30 X 30 monterades söndagen den 6 mars.

Sista bottenstocken i aktern monterad. Nr 29. Nästa steg blir att få till slutspantet som har en knepig vinkel, men det får vi ta hjälp av Vendelsö Rostfria med.

Bottenstock 28 monterad. Det tar ca 3 timmar att skära ut delarna, borra hålen och montera en bottenstock.

Spantpar 28 monterat. Då var aktern spantad. Två bottenstockar kvar!

Spantpar 29 monterat. Imorgon tar vi spantpar 28. Sen kommer bottenstockarna.

Två spantpar med bottenstockar kvar, resten klara i aktern. Befriande känsla, det blir så oerhört bra resultat.

Ytterligare bord basade.

Bottenstockar i akterbrunnen monterade. Lite kvar att montera men det blir kanonbra.

En bordgång till monterad på BB sida. Synnerligen elegant inpassat.

Hon växer fram bit för bit! Tre bord till monterade 20101208. Fantastiskt resultat.

Två bord till på SB sida monterade. Mycket fint inpassat. Den korta biten är laskad med en stabil bricka av mässing.

Första permanent monterade bordet om babords bog.

Två nya bord monterade 20101206. Fantastiskt roligt!

Bord permanent monterade på stävens babordssida. Borden sätts i sikaflex och spunningen målas med färg som hindrar röta att uppstå i trät under mycket lång tid.

Ekbiten bakom stäven, ett fundament på vilket mycket ska vila. Den är sammanfogad av flera solida ekbitar, som limmats ihop med epoxylim och sedan skruvats ihop. Det blir oerhört starkt. Nu ska den inpassas och hyvlas på plats.

Basning med ånga sker med hjälp av en vattenkokare. Den har tillverkats av en plåtburk, i vilken det installerats en elpatron.

Spantpar 24, första spantparet i aktre sittbrunnen.

Basade bord på plats. Sedan tar vi bort dem igen, för att måla spunningen med bra färg, och för att lägga in sikaflex för tätning i spunningen.

Här ses plankorna som ska basas, instoppade i baslådan. Denna är enkelt gjord av vanliga brädor som skruvats ihop med läkt och trallskruv.

Oljade delar för durk i salong innan lack.

Slipade durkar.

Durkar innan renovering.

Laskar nitas med kopparnit och kupiga brickor.

Babords sida i stäven. Ny mahogny inpassas.

Inpassning av nya bordplankor i stäven. Vi får sedan ta bort dessa och ångbasa för att kunna böja in dem på plats utan spänningar i trät.

Spantpar 19 med bottenstock monterat. Nu får vi ta och beställa lite fler spant :-)

Bottenstock till spantpar 19. Hålen uppsågade med hålsåg i bimetall. Det blir mycket bra. 

Lite hyvling kvar. Sen får det torka ur ordentligt inför limning och hopskruvning.

Stävplattan görs av två lager ek, en solid bit blir för benägen att spricka har vi märkt. Vi kommer att lägga två lager, limma och skruva ihop. Det blir oerhört stabilt underlag för däck och däcksbeslag.

Så var spantpar 20-22 monterade i salongen. Sakta men säkert stadgas hela båten upp i rätt form.

Balkvägaren babord lagad med nytt material. Två nya däcksbalkar har ersatt de gamla ruttna.

Spantpar 22 med bottenstock monterat.

Ekämnen till några nya spant upphyvlat.

Spantpar 21 med bottenstock monterat i salongen. Diskrepansen mellan de nya och gamla spanten är brutal.

Pentryts inredningsdetaljer renoveras. Allt är original från 1916 och ser ut precis som på ritningen.

Nya däcksbalkar förfärdigade av Nilsons ek. Det blir fantastiskt fint!

Spantpar 1 tillbaks på plats. Kanonfint!

Stäven färdig. Stäven är förstärkt med rostfritt stål på insidan. Passformen är perfekt. En milstolpe i projektet är uppnådd.

Inpassning av stävknä.

Färdig för inpassning. Det tillkommer lite ytterligare hyvling och justeringsarbeten.

Mall till stävknät. Tillverkad i masonit för perfekt överföring av linjerna till ekämnet. Den var tidigare i tre delar. Nu gör vi den i en enda bit för att få bra styrka i konstruktionen.

Först utformas stävknät med motorsåg.

En grov första utformning följs av hyvling.

Hyvling påbörjad.

Nya spant till salongen.

Ja, här börjar vi med montering av den nya stäven. Det blir fantastiskt vackert.

Inpassning av nya stäven.

Spunningen på ena sidan uthyvlad. Lite finputs kvar. Sedan tar vi andra sidan.

Här har vi hyvlat en hel del och formen börjar framträda.

Grovsågadt stävämne har formats med motorsåg.

En solid bit ek skall bli ny förstäv.

Saker lackeras på löpande band.

Därefter packas det in och märks upp. Vi förrådsställer detaljerna tills det är dags att återmontera.

Fästet till ankarspelet renoverat. Solid mahognypjäs.

Spant 7 babord på plats.

Ratten, renoverad och klar efter att ha varit nedplockad i sina beståndsdelar.

Spantpar 7. Styrbord på plats i maskinrummet.

Trösklar och vinkeljärn för durk monterade. Grundmålning med rostskyddsprimer. Klart att målas med vit hammarlack.

Skottet är nästan klart, endast trösklarna och vinkeljärnen för durken kvar.

Snyggt!

Babordssidans del av skottet monterad.

Nya delar till främre skottet.

Rostiga delar bortkapade från främre skottet i maskinrummet. Ny bottenstock och sidor kommer tillverkas efter det nya spantparet monterats.

Nya spant till maskinrummet.

Ny och gammal stäv :-)

Färe Göta, 5 hästkrafters inombordsmotor till jollen.

Balkvägare i jollen renoveras, slipas och dekorationsspåren fräses till rätt dimension efter slipning med fräsmaskin.

Jollens mittoft renoverad.

Ankarspelet blästrat.

Trapporna, lackade och klara.

Roderbeslag till jollen polerat.

Främre toft till jollen renoveras.

Aktertoften jollen färdig.

Tvärgående däcksbalk innan slipning.

Tvärgående däcksbalk efter slipning.

Lite fler renoverade däcksbalkar på plats. De svarta runt luckan kommer vi att blästra på plats istället för att ta bort. Skottet på bilden skall blästras och dåliga delar kapas ur och ersätts med nytt stål.

Nästa dörr på gång!

Borttagning av lister och fyllningar och därefter lagning och slipning.

Oljad

Spantpar 1 inpassas. Vy från Skansen.

Lusning av trasig dörr.

Ilimmade lusar.

Den färdiga lagningen. Efter olja och lack blir den nästan osynlig.